maandag 15 december 2014

Toen de hovercraft in 1959 de eerste  vaart had gemaakt van Calais naar Dover, begon men verder na te denken waarvoor je een hovercraft nu het beste kon gebruiken. De uitvinder van de hovercraft Cockerell had het idee om boten sneller te laten varen doormiddel van een hovercraft systeem en zo veel mensen en materiaal snel te vervoeren. Hij hoopte dat de hovercraft een belangrijk vervoermiddel zou worden over de hele wereld.
Maar er waren in die tijd ook andere uitvindingen die voertuigen sneller en beter maakten, zoals de straalmotor. De straalmotor werd gebruikt in de luchtvaart en vanaf 1950 gingen steeds meer mensen met het vliegtuig. Ook kwamen er steeds meer auto’s waarmee mensen zelf konden rijden.  De hovercraft werd daarom nooit zo’ succes als de makers hadden gehoopt.  
Op dit moment wordt de hovercraft nog het meest gebruikt voor het vervoer van mensen naar eilanden. Hovercrafts worden gebruikt voor vervoer van mensen of dieren die snel over het water ergens heen gebracht moeten worden. In Nederland worden hovercrafts bijvoorbeeld soms gebruikt om mensen of dieren snel van de Waddeneilanden naar het vaste land te brengen.
Vanaf 1981 was er een dienst met een hovercraft op het smalste stuk van Het Kanaal tussen Calais en Dover om mensen te vervoeren. Het bedrijf heette Hoverspeed. Maar het ging niet zo goed met het bedrijf omdat de dieselprijzen steeds hoger werden. In 1994 werd de Kanaaltunnel in gebruik genomen en daar rijdt nu de Eurostar-trein doorheen. Door de tunneltrein gingen minder mensen met de hovercraft. In 2005 ging het bedrijf failliet.

Er varen nu nog steeds wel hovercrafts tussen Engeland en kleinere eilanden aan de kust. Hovercrafts worden soms ook gebruikt voor het vervoer van mensen in moerassige gebieden, zoals de Everglades in Amerika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten