Toen de
hovercraft in 1959 de eerste vaart had
gemaakt van Calais naar Dover, begon men verder na te denken waarvoor je een
hovercraft nu het beste kon gebruiken. De uitvinder van de hovercraft Cockerell had het idee om boten sneller te laten varen doormiddel
van een hovercraft systeem en zo veel mensen en materiaal snel te vervoeren. Hij
hoopte dat de hovercraft een belangrijk vervoermiddel zou worden over de hele
wereld.
Maar er waren in die tijd ook andere
uitvindingen die voertuigen sneller en beter maakten, zoals de straalmotor. De
straalmotor werd gebruikt in de luchtvaart en vanaf 1950 gingen steeds meer
mensen met het vliegtuig. Ook kwamen er steeds meer auto’s waarmee mensen zelf
konden rijden. De hovercraft werd daarom
nooit zo’ succes als de makers hadden gehoopt.
Op dit moment wordt de hovercraft nog het
meest gebruikt voor het vervoer van mensen naar eilanden. Hovercrafts worden gebruikt voor vervoer van mensen of dieren
die snel over het water ergens heen gebracht moeten worden. In Nederland worden
hovercrafts bijvoorbeeld soms gebruikt om mensen of dieren snel van de
Waddeneilanden naar het vaste land te brengen.
Vanaf 1981 was er een dienst met een hovercraft op het
smalste stuk van Het Kanaal tussen Calais en Dover om mensen te vervoeren. Het bedrijf heette Hoverspeed. Maar
het ging niet zo goed met het bedrijf omdat de dieselprijzen steeds hoger
werden. In 1994 werd de Kanaaltunnel in gebruik genomen en daar rijdt nu de Eurostar-trein
doorheen. Door de tunneltrein gingen minder mensen met de hovercraft. In 2005
ging het bedrijf failliet.
Er varen nu nog steeds wel hovercrafts
tussen Engeland en kleinere eilanden aan de kust. Hovercrafts worden soms ook
gebruikt voor het vervoer van mensen in moerassige gebieden, zoals de
Everglades in Amerika.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten